ازدواجخانوادهنفقه

نفقه در دوران عقد

نفقه در دوران عقد بر عهده شوهر است؟ در ایران بر خلاف بسیاری از کشورها میان عقد ازدواج و زندگی مشترک فاصله وجود دارد. در اکثر کشورهای مسلمان بعد از عقد نکاح طرفین زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند. اما در ایران در بیشتر مواقع طرفین عقد می‌کنند اما بعد از مدتی و گاهی حتی بعد از چند سال زندگی مشترک را با هم شروع می‌کنند. در این مدت زن و شوهر هر کدام جدا از هم زندگی می‌کنند. اما این جدا بودن سبب نمی‌شود تا تکلیف و وظائف خود را در مقابل یکدیگر انجام ندهند. همانطور که زن باید از شوهر خود تمکین کند حتی اگر به سبب رسوم با شوهر خود در یک مسکن نباشد شوهر هم باید تکالیف خود در برابر زن را انجام دهد. در این جا به یکی از وظائف مالی شوهر یعنی نفقه در دوران عقد می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نفقه زوجه در دوران عقد

با توجه به ماده 1102 قانون مدنی به محض وقوع صحیح عقد نکاح رابطه زوجیت بین طرفین ایجاد می‌شود و طرفین باید وظائف و تکالیف خود را انجام دهند. در نتیجه مرد موظف است تا نفقه همسر خود را حتی اگر در ایام عقد باشد بپردازد. یعنی نفقه در دوران عقد بر عهده مرد بوده و خانم می‌تواند قانونا آن را طلب کند. اما میزان آن با توجه به نظر کارشناس تعیین می شود که در ادامه تمامی جوانب آن را توضیح داده ایم. برای اشنایی بیشتر با قوانین مربوط به نفقه زن کلیک کنید.

حق حبس و نفقه

زوجه که در دوران عقد است و زندگی مشترک را با شوهر خود شروع نکرده است در صورتی که با مرد رابطه زناشویی برقرار نکرده باشد می‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید. یعنی اعلام نماید که تا مهریه خود را دریافت نکرده است از شوهر تمکین نمی‌کند و رابطه برقرار نمی‌کند. در این صورت باز هم به زن نفقه تعلق می‌گیرد. یعنی مرد باید مهریه و نفقه زن را بدهد و زن هم می‌تواند تمکین نکند البته مشروط به اینکه قبلا رابطه جنسی با شوهر نداشته باشد.

میزان نفقه زن در دوران عقد

اگر چه اینکه زن با همسر خود مشترکا زندگی می‌کند یا نه تاثیری در اصل پرداخت نفقه ندارد اما در تعیین میزان آن تاثیر دارد. کارشناس در کنار بررسی تمام مسائل از جمله موقعیت خانوادگی و اجتماعی زوجه، اینکه طرفین در دوران عقد هستند را هم در نظر می‌گیرد.

عدم استحقاق نفقه در دوران عقد

در دو صورت است که به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد و اینکه در دوران عقد باشند یا زندگی مشترک تفاوتی ایجاد نمی‌کند. از جمله:

1/ در عقد موقت: نفقه فقط مخصوص عقد دائم است. در عقد موقت شوهر هیچ وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه ندارد مگر اینکه بر خلاف این امر با یکدیگر توافق کرده باشند.

2/ عدم تمکین و نشوز زن: با توجه به ماده 1102 قانون مدنی با صحت عقد نکاح طرفین باید وظائف خود را کامل انجام دهند. همانطور که مرد باید نفقه بدهد زن هم باید در مقابل شوهر خود تمکین کند. حتی اگر در زندگی مشترک با هم نباشند ولی زن ملزم است در صورت مهیا بودن شرایط از شوهر تمکین کند.

زن فقط در صورتی که حق حبس داشته باشد می‌تواند هم نفقه بگیرد و هم تمکین نکند ولی در غیر این صورت ملزم به تمکین است.

برای آشنایی با نحوه مطالبه نفقه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه در ایام عقد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه د‌ر ایام عقد پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

نفقه زن دوران عقد با چه کسی است ؟

شوهر زن باید مخارج او را بدهد.

میزان نفقه زن در دوران عقد چه قدر است ؟

نفقه هر زن با توجه به موقعیت خانوادگی و اجتماعی او فرق دارد و بسته به نظر کارشناس میزان آن تعیین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره