خانوادهسایر موضوعات خانواده

حکم قانونی ترک منزل توسط مرد – مجازات ترک خانه از طرف شوهر

پس از برقراری عقد نکاح میان زن و مرد و شروع زندگی مشترک آن‌ها، مطابق قانون برای هر یک حقوق و مسئولیت‌هایی در مقابل یکدیگر ایجاد می‌شود. به عنوان مثال زن ملزم به سکونت گزیدن در منزل و اقامتگاه شوهر و مرد نیز در مقابل ملزم به پرداخت نفقه و همچنین ریاست و سرپرستی خانواده است. عدم انجام این وظایف توسط زوجین گاهی جرم شناخته شده و مجازات کیفری در پی دارد. در زندگی مشترک، مردان معمولا به عنوان حامی و تکیه‌گاه خانواده شناخته می‌شوند که این امر مسئولیت‌هایی برایشان به دنبال می‌آورد. در این بحث به پاسخ این سوال می‌پردازیم که حکم قانونی ترک منزل توسط مرد بدون دلیل قانع کننده و محکمه پسند چه می‌باشد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ترک منزل توسط مرد

گاهی اوقات مردان از مسئولیت‌ها و وظایف خود در زندگی مشترک و در قبال خانواده شانه خالی می‌کنند و محل زندگی را بی‌هیچ دلیل موجه و قابل قبولی ترک می‌کنند. چنانچه این ترک منزل به مدت حداقل ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه به طور متناوب رخ دهد، به طوری که زندگی خانواده با عسر و حرج و مشقت همراه گردد، این رفتار مطابق قانون قابل مجازات است. حال به بررسی انواع ضمانت اجراها و مجازات‌های عدم انجام وظایف ناشی از ترک خانه می‌پردازیم.

در مقابل برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن کلیک کنید.

حکم قانونی ترک منزل توسط مرد

ایجاد حق طلاق برای زن: در صورت ترک منزل توسط مرد زن در دو حال حق طلاق دارد:

۱- ترک منزل مذکور در شروط عقدنامه و سند ازدواج:

یکی از شروط دوازده‌گانه چاپ شده در سند ازدواج بند ۸ است که بیان می‌کند: چنانچه زوج بدون دلیل و عذر موجه زندگی مشترک را ترک کند، زوجه می‌تواند از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند. البته تشخیص دلیل و عذر و همچنین تشخیص ترک منزل به عهده دادگاه است و به نظر و رای محکمه بستگی دارد. پس مطابق این بند ضمانت اجرای ترک خانه توسط زوج، استحقاق یافتن زن برای درخواست طلاق است.

۲- ترک منزل مذکور در ماده ۱۱۳۰ ق.م و به عسر و حرج افتادن زوجه:

مطابق این ماده، ترک منزل توسط مرد به مدت حداقل ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه به طور متناوب و به سختی و عسر و حرج افتادن زوجه به طوری که ادامه زوجیت و زندگی وی را با مشکل و مشقت همراه کند، حق طلاق را برای زوجه فراهم می‌آورد. بنابر این ماده اگر مرد بدون دلیل خانه را ترک کند، پس از ۶ ماه متوالی و یا تکرار متناوب ترک منزل به مدت ۹ ماه، زوجه می‌تواند با مراجعه به حاکم شرع، درخواست طلاق کند و اگر عسر و حرج و سختی زندگی زوجه به اثبات برسد، دادگاه زوج را مجبور به طلاق می‌کند و در صورتی که محل زندگی مرد مشخص و امکان اجبار میسر نباشد، زوجه یکطرفه و با اجازه حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

برای آشنایی با قوانین مربوط به تمکین و نفقه کلیک کنید.

حبس تعزیری مجازات ترک منزل و عدم پرداخت نفقه

حبس، توقیف اموال و ممنوع الخروج شدن ضمانت اجراهای عدم انجام تکالیف مرد است.

مطابق ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده هرگاه زوج استطاعت مالی و توان پرداخت نفقه را داشته باشد اما از تمکین و پرداخت آن خودداری نماید، در صورت شکایت زوجه و اثبات دلایل او به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌گردد. حبس تعزیری درجه ۶ شامل حبس بیش از ۶ ماه تا دو سال، پرداخت جزای نقدی و… است.

می‌دانیم که پرداخت نفقه به زن یکی از موارد تمکین برای مرد معرفی شده است. چنانچه مرد با استطاعت مالی، پس از ترک منزل، نفقه زوجه را نیز نپردازد علاوه بر موارد اشاره شده حبس تعزیری نیز برای وی تعیین می‌گردد. در صورت نامعلوم بودن اقامتگاه زوج، زن می‌تواند با مراجه به دادگاه و با داشتن حق توکیل ضمن عقد نکاح، نفقه و مهریه را مطالبه کند. در صورتی که زوج از قدرت و استطاعت مالی برای پرداخت مهریه برخوردار نبود وی به حکم دادگاه تا زمان پرداخت مهریه ممنوع الخروج می‌گردد و در صورتی که مرد توان مالی داشته باشد اموال او از طرف دادگاه توقیف شده و از محل آن مهریه زوجه پرداخت می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم قانونی ترک منزل توسط مرد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم قانونی ترک منزل توسط مرد پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره