ازدواجخانواده

اجازه پدر برای ازدواج دختر | موارد الزامی اذن پدر در نکاح – موارد عدم نیاز به اذن پدر

اجازه پدر برای ازدواج دختر ضرورت دارد؟ ازدواج یک امر مقدس می‌باشد که ادیان بسیار به آن توصیه نموده‌اند. ازدواج می‌تواند برای زوجین مزایای زیادی را به همراه داشته باشد اما برای انعقاد صحیح عقد نکاح می‌بایست برخی قوانین رعایت شوند. در ادامه به توضیحات کاملی در مورد لزوم قانونی اجازه پدر برای ازدواج دختر پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اجازه پدر برای ازدواج دختر

دختر باکره می‌بایست برای ازدواج با فرد مورد نظر خود اذن پدر را دریافت کند. مطابق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی چنانچه دختری که دوشیزه است بخواهد به عقد مردی دربیاید می‌بایست اذن پدر را دریافت کند و در غیر این صورت حق ازدواج به او داده نمی‌شود.

حتی اگر دختر باکره به سن قانونی نیز رسیده باشد باز هم اذن پدر را برای ازدواج نیاز دارد. در صورتی که دختر ازدواج کند و به دلایلی طلاق بگیرد اگر باکره باشد برای ازدواج بعدی نیز به اذن پدر نیاز خواهد داشت.

برای آشنایی بیشتر با مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم کلیک کنید.

در چه مواردی دختر بدون اجازه پدر برای نکاح می‌تواند ازدواج کند ؟

در برخی موارد نیز قانونگذار اذن پدر را برای ازدواج دختر الزامی نمی‌داند و دختر می‌تواند بدون دارا بودن اذن پدر نیز ازدواج کند. مواردی که دختر قادر به ازدواج بدون اذن پدر است به شرح زیر می‌باشد:

باکره نبودن

چنانچه دختر به دلایل مختلف باکره نباشد قانون به او اجازه می‌دهد که بدون اذن پدر نیز اقدام به ازدواج نماید.

برای آشنایی با شرایط اجازه پدر در ازدواج دوم کلیک کنید.

ازدواج پیشین

طبق قانون اگر دختر ازدواج کند و جدا شود و یا اینکه شوهر او فوت شود قانون برای ازدواج بعدی او را ملزم به دریافت اذن پدر نمی‌داند و دختر این حق را دارد که برای ازدواج دوم خود بدون اذن پدر اقدام نماید.

دلیل غیرموجه پدر

مطابق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی چنانچه پدر بدون اینکه دلیل منطقی و موجهی داشته باشد با ازدواج دختر مخالفت نماید قانون به دختر اجازه ازدواج خواهد داد. در این صورت دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه مرد مورد نظر خود را معرفی نموده و اجازه دادگاه را برای ازدواج دریافت کند. پس از دریافت اجازه دادگاه دختر می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد برای عقد نکاح اقدام نماید.

فوت پدر یا جد پدری

چنانچه پدر و جد پدری دختر فوت کرده باشند دختر دیگر به اذن دیگر اعضای خانواده احتیاجی ندارد و می‌تواند با دریافت اجازه از دادگاه برای ازدواج خود اقدام نماید.

غایب بودن پدر

مطابق ماده ۱۰۴۴ قانون مدنی چنانچه پدر دختر غایب باشد و دختر نتواند به او دسترسی پیدا کند دادگاه به او حق ازدواج می‌دهد.

جنون و دیوانه بودن

چنانچه پدر جنون و دیوانگی داشته باشد و در سلامت کامل عقلی به سر نبرد به اجازه او برای ازدواج دختر نیازی نخواهد بود و دختر می‌تواند بدون اذن پدر ازدواج کند.

تاثیر سن دختر در اجازه پدر برای ازدواج

در صورتی که دختر بالای سی سال سن داشته باشد؛ همچنان اذن پدر برای دختران باکره الزامی است. اما قانونگذار با توجه به شرایط سنی و بلوغ دختر در ارتباط با ازدواج سختگیری‌های کمتری خواهد داشت. شما می‌توانید در چنین مواردی با دریافت راهنمایی و مشاوره حقوقی بدون هیچ دردسری برای ازدواج خود از دادگاه درخواست صدور اجازه ازدواج کنید. 

اذن جد پدری

اگر دختر نتواند اذن پدر را برای ازدواج دریافت کند ولی جد پدری به او اجازه ازدواج دهد دختر می‌تواند اقدام به ازدواج نماید.

چرا اجازه پدر برای ازدواج دختر در قانون تا این حد مهم شمرده شده است ؟

عقاید اسلامی دلیل این الزام را چنین بیان می‌کنند که دختران احساسی تصمیم می‌گیرند و ممکن است از روی احساس بخواهند با فردی اشتباه ازدواج کنند، پس باید از پدر اجازه ازدواج بگیرند تا دچار تصمیمات اشتباه نشوند.

اجازه پدر برای ازدواج موقت دختر

طبق قانون همانطور که اذن پدر برای ازدواج دائم الزامی است برای ازدواج موقت نیز دختر موظف است که اذن پدر را دریافت نماید‌. چنانچه دختری باکره و دوشیزه بخواهد به عقد موقت و یا همان صیغه مردی در بیاید می‌بایست اذن پدر را دریافت نموده تا بتواند برای ازدواج موقت اقدام نماید.

اما اگر دختر یکبار ازدواج نموده باشد و پس از طلاق و یا فوت همسرش بخواهد به عقد موقت مردی درآید نیازمند اذن پدر نخواهد بود و می‌تواند بدون اجازه پدر نیز ازدواج کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اذن پدر در ازدواج دختر می‌توانید به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره‌مند شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جازه پدر برای ا‌زدواج دختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جازه پدر برای ا‌زدواج دختر پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

اگر پدر قابل دسترس نباشد دختر می‌تواند ازدواج کند ؟

بله در این صورت دریافت اجازه دادگاه برای ازدواج کافی خواهد بود.

برای ازدواج دایم و موقت اذن پدر الزامی است ؟

بله ولی بنابه دلایلی که در بالا شرح داده شد دختر می‌تواند بدون اذن پدر نیز اقدام به ازدواج نماید.

دختر باکره که قبلا عقد کرده باشد می‌تواند برای ازدواج بعدی بدون اذن پدر اقدام کند ؟

خیر در صورت باکره بودن برای ازدواج بعدی نیز اذن پدر الزامی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره