حضانتخانوادهسایر موضوعات خانواده

کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

پس از طلاق زن و شوهر موظف هستند که حضانت فرزندان را به عهده بگیرند و از آن‌ها به خوبی مراقبت نمایند. دادگاه حضانت فرزند را به یکی از والدین که صالح‌‌تر باشد واگذار می‌کند و او موظف است که نیاز‌های مراقبتی و عاطفی فرزندش را برطرف نماید اما نمی‌تواند مانع دیدار والد دیگر با فرزند شود. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند توسط والد دیگر خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ملاقات والد دیگر با فرزند

همان طور که در بالا گفته شد پس از طلاق دادگاه یکی از والدین را موظف می‌نماید که حضانت فرزند را به عهده بگیرد و از او به درستی مراقبت و ‌نگهداری نماید. با وجود اینکه فرد ‌‌سرپرست در واقع وظیفه نگهداری فرزند را دارد اما طبق قانون نمی‌تواند که مانع ملاقات فرزند با‌ والد دیگرش شود.‌ برای مثال اگر دادگاه دو روز آخر هفته را برای ملاقات والد دیگر با فرزند تعیین کند والد ‌‌سرپرست نباید مانع این امر شود و در صورت امتناع، والد دیگر می‌تواند به این دلیل از او در دادگاه شکایت کند.

شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

همان طور که‌ گفته شد در هیچ صورتی نمی‌توان والد دیگر را از ملاقات با فرزند منع نمود اما در برخی موارد می‌توان با کسب اجازه از دادگاه مدت زمان ملاقات آن‌ها را کاهش داد. در صورتی که دادگاه صلاح کودک را در کم کردن مدت ملاقات او با والد دیگرش بداند این اجازه را به ‌‌سرپرست می‌دهد که زمان ملاقات را کمتر کند. شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند به شرح زیر می‌باشد:

آسیب روحی

در صورتی که ملاقات با والد دیگر برای فرزند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد والد ‌‌سرپرست می‌تواند در دادگاه خواهان کاهش مدت ملاقات او با فرزندش شود. ‌برای مثال ممکن است ملاقات فرزند با والد سلامت جسمی و روحی او را به خطر اندارد.

بیشتر بخوانید :  جلوگیری از ملاقات فرزند 

عدم صلاحیت اخلاقی والد دیگر | کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

چنانچه والد دیگر دارای صلاحیت اخلاقی نباشد و رفتار‌های نامشروعی را در حین ملاقات فرزند از خود نشان بدهد ‌‌سرپرست می‌تواند با اثبات این موضوع نزد دادگاه خواهان کاهش مدت ملاقات او با فرزند شود. برای مثال ممکن است والد دیگر در حین ملاقات فرزند را وادار کند که مرتکب جرمی ‌شود یا اخلاقیات خشن و مبتذل به کودک بیاموزد که در این صورت کاهش مدت ملاقات او با فرزند به صلاح فرزند است.

توجه داشته باشید که این موارد می‌بایست حتما در دادگاه اثبات شوند و در غیر این صورت مدت زمان ملاقات کاهش پیدا نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید : موانع حضانت از فرزند 
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کاهش مدت ز‌مان ملاقات با فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کاهش مدت ز‌مان ملاقات با فرزند پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

‌‌والد سرپرست کودک چه وظیفه‌ای دارد‌‌ ؟

می‌بایست نیاز‌های عاطفی و پرورشی فرزند را برطرف کند.

آیا والد دیگر نیز حق ملاقات فرزند را دارد‌‌ ؟

بله این یک حق قانونی برای او به حساب می‌آید.

کاهش مدت ملاقات با فرزند امکان پذیر است‌‌ ؟

بله در صورت وجود برخی شرایط می‌توان مدت ملاقات را کاهش داد که در متن مقاله شرح داده‌ایم.

آیا می‌توان به خاطر وجود دلایل بالا والد دیگر را به طور کلی از ملاقات با فرزند محروم نمود ‌‌؟

در صورت وجود شرایط بالا باز هم نمی‌توان والد دیگر را از ملاقات با فرزندش محروم کرد زیرا این یک حق قانونی است که او بتواند فرزندش را ببیند ولی می‌توان مدت زمان ملاقات را کاهش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره