سایر عقودعقود و قرارداد ها

کار زن در قانون | شرایط کار زنان و ممنوعیت اشتغال زن در کارهای سخت

کار زن در قانون چطور تعریف شده است؟ زنان امروزه درصد بالایی از کارگران را تشکیل می‌دهند و در واقع می‌توان گفت که تعداد زنان کارگر در جامعه رو به افزایش است. زنان به علت‌های مختلفی کار می‌کنند و سعی می‌کنند از این راه مایحتاج زندگی خود را تامین کنند. اما کار برای زن نیز دارای قوانینی می‌باشد که باید به آن توجه نمود. در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این خصوص ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کار کردن زنان

طبق آمار امروزه حدود چهل درصد کارگران در کشور را زنان تشکیل می‌دهند. برای زنان در جامعه شغل‌های مختلفی وجود دارد، برای مثال هر زن می‌تواند به عنوان آرایشگر، خیاط، فروشنده و… اشتغال داشته باشد. در قانون کار برای اینکه از زنان حمایت شود و از آسیب به آن‌ها در حین کار جلوگیری شود قوانینی در نظر گرفته شده است. البته این قوانین مربوط به کارگران و کارمندان زنی می‌باشد که مشمولین قانون کار هستند.

شرایط و مقررات کار زن در قانون

همانطور که در بالا گفته شد برای اینکه زنان بتوانند در جامعه آسان‌تر کار کنند و در حین کار آسیب نبینند قانون کار برای آن‌ها مقرراتی را در نظر گرفته است. شرایط و مقررات کار برای زنان به شرح زیر می‌باشد:

  • اگر زن باردار باشد می‌تواند از مرخصی زایمان بهره ببرد. پس از فارغ شدن نیز زن می‌تواند به سر کار خود بازگردد و کارفرما موظف به پذیرش او خواهد بود. زن در مدت مرخصی بارداری و زایمان دارای حقوق خواهد بود و مدت زمان مرخصی نیز جزو سابقه کاری او محسوب خواهد شد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص مرخصی زایمان کلیک فرمایید.

  • کارفرما حق ندارد به زنان کار‌های سخت و طاقت فرسا را محول کند. برای مثال زن نباید در حین کار وسایل سنگین را بلند کند و برای این‌کار باید از دستگاه‌های مخصوص مکانیکی کمک بگیرد.
  • زنی که شیرده باشد و دارای نوزاد باشد می‌تواند در هر سه ساعت کار نیم ساعت را به فرزند خود شیر بدهد و کارفرما حق ندارد او را از انجام این کار منع کند.
  • چنانچه در کارگاه یا شرکتی تعداد زیادی زن دارای نوزاد و کودکان خردسال کار کنند کارفرما موظف است که محلی را برای نگهداری از فرزندان آن‌ها در حین کار راه اندازی کند.

نکته: اگر کارفرما از اجرای قوانین بالا خودداری کند مجرم شناخته شده و مستحق مجازات و پرداخت جریمه نقدی خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کار زنان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کار زنان پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا زنان شاغل در حین بارداری و زایمان می‌توانند به مرخصی بروند ؟

بله زنان شاغل در صورت باردار بودن می‌توانند تا زمان زایمان و فارغ شدن تحت شرایطی به مرخصی بروند.

اگر کارفرما زنان را به انجام کار‌های سخت وادار کند تکلیف چیست ؟

در این صورت زنان باید این عمل او را به اداره کار گزارش نمایند که در این صورت مجرم شناخته می‌شود و مستحق مجازات خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره