خانوادهطلاق

طلاق توافقی چیست؟ چه مراحلی دارد و در خصوص چه مواردی توافق صورت می‌گیرد؟

امروزه در دادگاه‌ها یکی از رایج‌ترین پرونده‌های موجود، پرونده‌های مربوط به طلاق است. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که زمانی اتفاق می‌افتد که زن و شوهر بنا به هر دلیلی به این نتیجه می‌رسند که دیگر قادر به زندگی مشترک با هم نیستند بنابراین با رضایت دوجانبه تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرند.

برای طلاق توافقی زن و شوهر باید در رابطه با کلیه مسائلی که مربوط به زندگی مشترکشان می‌شود با یکدیگر به تفاهم و توفق برسند این مسائل از قبیل حضانت فرزندان، نفقه زوجه و فرزندان، مهریه، جهیزیه و… است. این مواردی که زن و شوهر در آن تفاهم دارند برای دادگاه قابل قبول است و در گواهی عدم امکان سازشی که از طرف دادگاه صادر می‌شود، این موارد ذکر می‌شود. در هرکدام از این موارد اگر زن و شوهر باهم توافق نداشته باشند گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه صادر نمی‌شود. ما در این مقاله به بررسی طلاق توافقی و شرایط آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

توافق در مورد حضانت فرزندان

طبق ماده 1169 قانون مدنی برای حضانت و نگهداری طفلی که پدر و مادر او جدا زندگی می‌کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.

تبصره این ماده می‌گوید که بعد از هفت سالگی در صورت وجود اختلاف، حضانت فرزند با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه تعیین می‌شود. یعنی در صورتی که مصلحت طفل ایجاب کند که بعد از سن هفت سالگی هنوز هم با مادر باشد دادگاه بدان رای می‌دهد.

در طلاق توافقی والدین با توافق می‌توانند وضعیت حضانت طفل را مشخص کنند.

به شما توصیه می‌کنیم مقاله حضانت فرزند دختر را مطالعه فرمایید.

به شما توصیه می‌کنیم مقاله حضانت فرزند پسر را مطالعه نمایید.

برای آشنایی با شرایط سلب حضانت از پدر مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

برای آشنایی با شرایط سلب حضانت از مادر مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

توافق در مورد ملاقات فرزندان

طبق ماده 1174 قانون مدنی در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر بین پدر و مادر طفل مفارقت باشد و با هم زندگی نکنند هر یک از پدر و مادر که طفل تحت حضانت او نمی‌باشد حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر با محکمه (دادگاه) است. پس هر پدر و مادری حق ملاقات فرند خود را دارد.

این قرار ملاقات‌ها می‌تواند در توافق‌نامه طلاق توافقی معین شود.

توصیه می‌کنیم مقاله ملاقات فرزند بعد از طلاق را مطالعه فرمایید.

توافق در مورد نفقه فرزندان

طبق ماده 1199 قانون مدنی، نفقه فرزندان بر عهده پدر است و وظیفه و تکلیف پدر است که نفقه فرزندان را حتی اگر حضانت و سرپرستی آن‌ها با مادر باشد بپردازد.

اما گاهی اوقات مادر برای به دست آوردن حضانت فرزندان پرداخت نفقه را خود به عهده می‌گیرد.

برای آشنایی با نحوه مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

توافق در مورد جهیزیه

جهیزیه از اموال شخصی زوجه محسوب می‌شود که زن بعد از ازدواج، به منزل مشترک خود و شوهرش منتقل می‌کند به زبان ساده‌تر جهیزیه مال زن است و مالک آن محسوب می‌شود پس هر مالکی هم نسبت به مایملک خود حق هرگونه تصرفی دارد. بنابراین تعیین تکلیف در مورد جهیزیه برای صدور گواهی عدم امکان سازش و انجام طلاق توافقی لازم است.

توصیه می‌کنیم مقاله قانون استرداد جهیزیه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله روش‌های استرداد جهیزیه را مطالعه فرمایید.

توافق در مورد مهریه

به عبارتی مهریه حق زن است و زن هر وقت که بخواهد می تواند آن را طلب کند.

توافق در مورد مهریه می‌تواند به این صورت باشد که مثلا زن تمام یا بخشی از مهریه خود را می‌بخشد یا این که قید کند که هیچ بخشی از آن را نمی‌بخشد و تمام مهریه خود را می‌خواهد.

معمولا زن برای به دست آوردن امتیازاتی مثل حضانت فرزندان خود قسمتی یا تمام مهریه خود را می‌بخشد. همه چیز در این مورد باید به طور دقیق و بدون ابهام در توافق‌نامه نوشته شود.

توصیه می‌کنیم مقاله طلاق در صورت بخشیدن مهریه را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله قانون مهریه را مطالعه فرمایید.

توافق در مورد نفقه

نفقه در قانون مدنی به معنی تامین نیاز‌های شناخته‌شده و عرف معمول زن است.

در توافق‌نامه‌ای که برای طلاق توافقی نوشته می‌شود باید ذکر شود که آیا نفقه‌ای در ایام زوجیت مانده است که شوهر پرداخت نکرده است و یا خیر و اگر مانده مقدار و شرایط پرداخت آن هم باید تعیین شده باشد.

در تمام این مواردی که ذکر شد چنانچه زن و شوهر به توافق نرسند، دادگاه از صادر کردن گواهی عدم امکان سازش خودداری خواهد کرد و در نتیجه امکان انجام طلاق توافقی میسر نخواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله مطالبه نفقه را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی با قواعد نفقه مقاله نفقه زن را مطالعه فرمایید.

جلسات مشاوره طلاق توافقی

طلاق توافقی نیاز به مراجعه به مراکز مشاوره دارد که این جلسات بین 45 تا 60 روز طول می‌کشد. مراجعه به مراکز مشاوره باید قبل از دادخواست طلاق توافقی صورت بگیرد. زوجین باید بعد از تمام شدن جلسات مشاوره برگه مشاوره را به دفتر خدمات قضایی بدهند و بعد از آن می‌توانند دادخواست طلاق دهند.

دادگاه صالح برای طلاق توافقی

طبق بند 9 ماده 4 قانون حمایت خانواده، رسیدگی به طلاق از جمله طلاق توافقی در صلاحیت دادگاه خانواده است.

مراحل طلاق توافقی

زن و شوهر بعد از توافق در مورد مواردی که در بالا گفته شد باید به همراه یکدیگر به یکی از دفاتر خدمات قضایی بروند و دادخواست طلاق توافقی را ثبت کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق توافقی پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره