آیین دادرسیآیین دادرسی دعوی

عدم استماع دعوی | قرار و آثار حقوقی عدم استماع دعوی

قرار‌ها بخش بسیار زیادی از آرای صادره توسط محاکم قضایی را تشکیل می‌دهند و می‌توانند تعیین کننده نتیجه دعاوی مختلف باشند. وقتی قاضی یک قرار صادر می‌کند در واقع نظر و رای خود را در خصوص پرونده مورد نظر اعلام کرده است. برخی از قرار‌ها قابل اعتراض می‌باشند و به برخی دیگر نیز نمی‌توان اعتراض نمود. قرار‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و هرکدام با توجه به نوع پرونده و موضوع آن صادر می‌شوند. یکی از انواع قرار‌هایی که امروزه در دادگاه‌ها صادر می‌شود قرار عدم استماع دعوا می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص قرار عدم استماع دعوی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قرار عدم استماع دعوی چیست‌ ؟

قرار عدم استماع دعوا یکی از انواع قرار‌هایی است که در خصوص پرونده‌های مختلف در مراکز قضایی صادر می‌گردد. این قرار در مواقعی صادر می‌گردد که قاضی به طور قانونی، رسیدگی به اصل و ماهیت دعوا را مجاز نداند یا این کار را بیهوده تلقی کند. در قانون مواردی پیش بینی شده‌اند که در صورت وجود آن‌ها رسیدگی به اصل دعوا مجاز نیست یا بیهوده خواهد بود.

برای مثال فردی ادعا می‌کند که از شخص دیگری پول و طلبی دارد و برای دریافت طلب خود علیه او در دادگاه طرح دعوا می‌نماید. حال اگر در دادگاه ثابت شود که خواهان پولی را که به خوانده قرض داده است از طریق فروش مواد مخدر به دست آورده است، قاضی قرار عدم استماع دعوا صادر می‌کند. این به این دلیل است که افراد نمی‌توانند در خصوص پولی که از راه‌های نامشروع به دست آورده‌اند در دادگاه علیه دیگری طرح دعوا نمایند و در اینجا قرار عدم استماع دعوا صادر می‌شود. این قرار آثار حقوقی مختلفی را برای پرونده به دنبال خواهد داشت.

نکته: قرار عدم استماع دعوا قابل تجدید نظر خواهی می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله سقوط دعوا را مطالعه فرمایید.

آثار حقوقی قرار عدم استماع دعوی

قرار عدم استماع دعوا یکی از قرار‌هایی است که در مواقعی که رسیدگی به دعوایی مجاز نیست یا بیهوده است صادر می‌گردد. این قرار می‌تواند آثار حقوقی بسیار زیادی برای پرونده داشته باشد. در زیر برخی از آثار حقوقی این نوع قرار را ذکر کرده‌‌ایم:

  • این قرار هیچگونه آسیبی به حق و حقوق افراد وارد نخواهد کرد.
  • در صورتی که این قرار صادر شود هزینه دادرسی پرداخت شده توسط طرفین دعوا قابل بازگشت نخواهد بود.
  • قرار عدم استماع دعوا دارای اعتبار امر مختومه نخواهد بود.

اقامه مجدد دعوا پس از صدور قرار عدم استماع دعوی

یکی از سوالاتی که اغلب در ذهن افراد مطرح می‌شود این است که، آیا پس از صدور قرار عدم استماع دعوا می‌توان دعوا را مجدد اقامه نمود‌ ؟ که پاسخ این سوال بسیار ساده می‌باشد. قرار عدم استماع دعوا مطابق قانون دارای اعتبار امر مختومه نبوده و پس از صدور نمی‌توان موضوع پرونده را مختومه اعلام نمود. همچنین این قرار باعث از بین رفتن حقوق طرفین دعوا نیز نمی‌شود. از این رو خوانده دعوا می‌تواند هر زمان که بخواهد دوباره دعوا را در دادگاه طرح نماید و خواهان رسیدگی به آن شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم استماع دعوی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم استماع دعوی پاسخ دهند.

سوالات متداول

اگر فردی برای مطالبه پولی که از راه نامشروع به دست آمده علیه کسی طرح دعوا نماید چه قراری صادر می‌شود‌ ؟

در این صورت قرار عدم استماع دعوا صادر می‌شود.

آیا می‌توان نسبت به قرار عدم استماع دعوا درخواست تجدید نظر نمود‌ ؟

بله این نوع قرار از جمله مواردی است، که قابل تجدید نظر خواهی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره