خانوادهمهریه

توقیف اموال برای مهریه | راهنمای کامل با جزئیات

توقیف اموال برای مهریه از مسائلی است که ابهامات بسیاری دارد در این مقاله سعی داریم تا پاسخ روشنی به این ابهامات بدهیم. بعد از انعقاد عقد ازدواج میان زوج و زوجه، آن‌ها نسبت به یکدیگر از حقوق و تکالیفی برخوردار هستند. از این حقوق و تکالیف می‌‌‌توان به ‌‌پرداخت مهریه اشاره کرد که از حقوق زوجه و تکالیف زوج به شمار می‌‌‌رود در تعریف مهریه می‌‌‌توان بیان کرد که آن میزان از مال است که بعد از انعقاد عقد ازدواج، زوج باید به زوجه بپردازد.

همچنین در ماده 1082 قانون مدنی بیان شده است که (به مجرد عقد زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.) همچنین در بحث توقیف اموال برای مهریه باید به تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه بپردازیم در این خصوص باید بیان کرد منظور از مهریه عندالمطالبه مهریه است که به محض انعقاد عقد ازدواج می‌‌‌تواند آن را مطالبه کند اما در خصوص مهریه عندالاستطاعه زوجه یعنی زن باید بتواند اثبات کند که مرد استطاعت مالی پرداخت مهریه را دارد سپس می‌‌‌تواند آن را مطالبه کند. توصیه می‌‌‌کنیم مقاله طلاق در صورت بخشیدن مهریه را مطالعه نمایید. برای کسب اطلاع در خصوص مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه طلاق و مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

1-دادخواست تأمین خواسته| توقیف اموال برای مهریه

قبل از اینکه زوجه دادخواست مبنی بر مطالبه مهریه را تسلیم کند، می‌تواند برای دادخواست تأمین خواسته از دفاتر خدمات قضایی پیگیری‌ها‌‌ی لازم را انجام دهد مطابق این دادخواست اموال زوج یعنی مرد توقیف می‌‌‌شود که زوج نتواند این اموال را چه منقول باشد چه غیر منقول از مالکیت خودش خارج کند و یا ادعا کند که استطاعت مالی پرداخت مهریه را ندارد. اموال توقیف شده نباید جزء مستثنیات دین باشد.

ماده ۵۲۴ قانون آیین دادرسی مدنی مستثنیات دین را به این شکل بیان کرده است. (مستثنیات دین عبارت است از:
‌الف – مسکن مورد نیاز محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی با رعایت شوون عرفی.
ب – وسیله نقلیه مورد نیاز و متناسب با شأن محکوم علیه.
ج – اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه، خانواده و افراد تحت تکفل وی لازم است.
‌د – آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می‌شود.
ه – کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنان.
‌و – وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان و سایر اشخاصی که وسیله امرار معاش محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی می‌باشد.)

برای آگاهی از راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه کلیک نمایید.

توصیه می‌‌‌کنیم تقیسم اموال بعد از طلاق را مطالعه نمایید.

2-اعسار زوج| توقیف اموال برای مهریه

اگر زوج در دادگاه بتواند اعسار یعنی عدم توانایی پرداخت مهریه را ثابت کند حکمی که دادگاه در این خصوص صادر می‌نماید یک حکم موقت است به این معنی که هرگاه زوج اموالی داشته باشد که از طریق آن اموال بتواند مهریه زوجه را بپردازد زوجه می‌‌‌تواند این اموال را به دادگاه معرفی کند و آن را توقیف نماید و مهریه خود را از آن کسر کند ‌‌این نکته حائز اهمیت است که مهریه از دیون ممتاز محسوب می‌‌‌شود و معنای آن این است که طلب زوجه به عنوان مهریه او مقدم است بر سایر طلبکاران.

5-معامله به قصد فرار از دین| توقیف اموال برای مهریه

تعریف معامله به قصد فرار از دین مطابق ماده 218 قانون مدنی به این شرح است: (هر گاه معلوم شود که معامله با قصد فرار از دین به طور صوری انجام شده آن معامله باطل است.)
باید به این نکته اشاره کرد که اثبات اینکه شخصی به قصد فرار از دین اموال خود را معامله کرده است در صورتی که زوج در شرایطی باشد که زوجه مهریه خود را مطالبه کرده است به مراتب آسان‌‌‌تر قابل اثبات است ولی به هر حال اثبات چنین امری، کار بسیار سختی می‌‌‌باشد.

ضمانت اجرای معامله به قصد فرار از دین

ماده ۴ قانون نحوه اجرای محکومیت‌ها‌‌ی مالی به نکته‌ای اشاره می‌‌‌کند که در بحث توقیف اموال برای مهریه اهمیت به سزایی دارد به این شرح که (هرکس با قصد فرار از ادای دین و تعهدات مالی موضوع اسناد لازم‌الاجراء وکلیه محکومیت‌های مالی، مال خود را به دیگری انتقال دهد به‌نحوی که باقی مانده اموالش برای پرداخت بدهی او کافی نباشد عمل او جرم تلقی و مرتکب به چهار ماه تا دو سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد و‌در صورتی که انتقال گیرنده نیز با علم به موضوع اقدام کرده باشد شریک جرم محسوب می‌گردد و در این صورت اگر مال در ملکیت انتقال گیرنده باشد‌ عین آن و در غیر این صورت قیمت یا مثل آن از اموال انتقال گیرنده بابت تأدیه دین استیفاء خواهد شد.)

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توقیف اموال برای مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه طلاق و مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره