خانوادهمهریه

مهریه عندالمطالبه | تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه – به اجرا گذاشتن مهریه

یکی از مباحث مهم در نکاح اعم از دائم و موقت مهریه است. مهریه مال یا تعهدی است که مرد در قبال ازدواج یا نزدیکی به زن می‌دهد. معمولا در بین ایرانیان مهریه بحث بسیار رایجی است و جزو آداب و رسوم خانواده‌ها محسوب می‌گردد. بعضی از زوجین ممکن است در ابتدای ازدواج به دلیل هیجانات بین خودشان مهریه را سنگین تعیین نمایند و در آینده زمانی که به مشکل خوردند دچار دردسر شوند؛ زوج برای پرداخت و زوجه برای دریافت مهریه. مهریه از زمان جاری شدن عقد نکاح قابل دریافت می‌باشد. بر خلاف تصور عام که فکر می‌کنند فقط هنگام طلاق می‌شود آن را خواستار شد. در حالی که مهریه از زمان جاری شدن عقد نکاح قابل مطالبه است. مهریه تقسیم می‌شود به مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه، که در ادامه به بررسی مهریه عندالمطالبه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه

 مهریه: مالی است که مرد در قبال ازدواج به زن منتقل می‌کند یا یک تعهد مالی است که مرد در قبال زن متقبل می‌شود.

مهریه اصولا جنبه توافقی دارد و طرفین در زمان انعقاد عقد نکاح میزان آن را بین خود تعیین می‌کنند.

اما مواردی هم وجود دارد که مهریه خارج از توفق طرفین مطرح می‌شود مثلا اگر عقد دائم بدون مهریه منعقد و نزدیکی واقع شود، مرد موظف به پرداخت مهر المثل خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مهرالمثل را مطالعه نمایید.

انواع مهریه

مهر المثل، مهر المسمی، مهر المتعه از انواع مهریه هستند.

در سال‌های اخیر دو نوع دیگر از جمله مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه نیز اضافه شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع مهریه را مطالعه نمایید.

مهریه عندالمطالبه

این نوع مهریه نوعی است که در آن زوجه هر زمان که بخواهد و اراده کند زوج باید مهریه را به او بپردازد در غیر این صورت زوجه می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند و تمکین نکند.

زوجه می‌تواند تا زمان پرداخت مهریه از سوی زوج از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهریه وی حال باشد مثلا عندالمطالبه باشد.

این امتناع باعث اسقاط حق نفقه نخواهد شد و این امکان امتناع از ایفای وظایف زناشویی را حق حبس می‌نامند.

اگر زن قبل از دریافت مهریه به اختیار خود به انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد اقدام کرد دیگر نمی‌تواند از حق حبس استفاده نمایند. با این وجود حقی که برای مطالبه مهریه دارد پابرجاست.

پس اگر زن قبل دریافت مهریه با شوهر نزدیکی نمود حق حبس وی زایل می‌گردد و دیگر نمی‌تواند برای دریافت کامل مهریه از ایفای وظایف همسری سر باز زند.

توصیه می‌کنیم مقاله حق حبس را  مطالعه نمایید.

مهریه عندالاستطاعه

یعنی مهریه‌ای که در صورت دارایی و استطاعت مالی مرد پرداخت می‌شود و فوری و حال نیست.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه عندالاستطاعه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حق حبس در مقاله عندالاستطاعه را مطالعه نمایید.

دادخواست اعسار مهریه عندالمطالبه

در مواردی که درخواست طلاق از سوی مرد است مرد باید به طور کامل مهریه را به زن پرداخت کند اما زمانی که مرد توان پرداخت مهریه به طور تمام و کمال را ندارد می‌تواند به دادگاه درخواست اعسار بدهد و دادگاه پس از انجام بررسی‌های لازمه و قبول درخواست اعسار مرد، مهریه را قسط بندی می‌نمایند و مرد آن را به صورت ماهانه پرداخت می‌کند.

تا زمانی که تکلیف دادخواست اعسار مرد مشخص نشود، زن نمی‌تواند حکم جلب او را بگیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله دادخواست اعسار را مطالعه نمایید.

در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد هم مرد می‌تواند دادخواست اعسار و تقسیط بدهد، دادگاه پس از بررسی تصمیم به قبول یا رد آن می‌گیرد و در صورتی که مرد مال و اموالی نداشته باشد دادخواست اعسار پذیرفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دادخواست مهریه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه پیگیری دادخواست مهریه را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه عندالمطالبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه عندالمطالبه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح زوجه عنوان عندالاستطاعه به جای عندالمطالبه پذیرفته باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ،مدرک معتبر و سند به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و کان لم یکن می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و مستطیع شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه وجود ندارد. ضمنا در مورد مهریه های عندالاستطاعه به شرط عدم استطاعت مالی زوج ، زوجه : حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود)- زوج زندان نمی شود(حق جلب زوج را نخواهد داشت) – مهریه تقسیط نمی شود – زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بی اثر نمود. «والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره