خانوادهطلاق

طلاق در صورت باردار بودن زن

طلاق در صورت باردار بودن زن از موقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی به شمار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌رود که ممکن است زوجین متقاصی طلاق با آن درگیر باشند در یک دیدگاه کلی طلاق دو نوع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد نوع اول طلاق رجعی است که در این نوع از طلاق مرد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند در مدت زمانی که به آن عده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گویند به زن رجوع کند و رابطه زوجیت را بار دیگر با او برقرار نماید نوع دوم از طلاق عبارت است از طلاق بائن، در این نوع از طلاق بعد از اجرای صیغه طلاق رابطه زوجیت از بین ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌رود و برخلاف نوع اول یعنی طلاق رجعی با رجوع در دوره عده این رابطه بار دیگر برقرار ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود در این مقاله قصد داریم طلاق را در شرایطی که زوجه باردار باشد مورد بررسی قرار دهیم. توصیه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه طلاق و مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

1-روند قانونی درخواست طلاق در صورتی که زوجه باردار باشد| طلاق در صورت باردار بودن زن

دادگاه صالح در بررسی طلاق زوج و زوجه در شرایطی که زوجه باردار باشد تمام تلاش خود را مبنی بر اصلاح این رابطه به جای طلاق انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد و در آخر در صورتی که نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای حاصل نشد و هر دو آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یعنی زوج و زوجه طلاق و جدایی را تنها راه حل خود دانستند در این صورت با یکدیگر توافق کرده و دعوایی را تحت عنوان طلاق توافقی به دادگاه صالح ارائه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند.

اگر درخواست طلاق تنها از سوی یکی از آن دو باشد و تنها یکی از آن دو طلاق را به عنوان راه حل نهایی در نظر بگیرد شرایط متفاوت است به نحوی که اگر این شخص زوج باشد ابتدا باید مطابق تشریفات خاصی عمل کند و تمام حقوق زوجه را تأمین نماید اگر این شخص زوجه باشد باید اثبات کند که در عسر و حرج است و شرایط زندگی برای او با سختی و مشقت همراه است و یا اینکه اثبات کند زوج نسبت به شروط ضمن عقد تخلف انجام داده است.

در صورت درخواست طلاق توافقی از سوی زوج و زوجه در حالی که زوجه باردار باشد باید درباره شرایط نگهداری آن فرزند و همچنین نفقه زن باردار توافق صورت بگیرد همچنین در خصوص هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وضع حمل باید به این نکته اشاره کرد که تمام هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بر عهده پدر آن فرزند ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق توافقی کلیک کنید.

3-حضانت فرزند| طلاق در صورت باردار بودن زن

در خصوص حضانت آن فرزند باید به قانون حمایت از خانواده رجوع کرد رجوع کرد در این قانون بیان شده است‌‌‌‌‌‌‌‌ که حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر است و تأمین هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن فرزند در این مدت با پدر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد توجه کنید که استثنایی در این قانون قابل فرض ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد اینکه مادر حضانت فرزند را در فرایند طلاق توافقی به پدر اعطا کرده باشد و فرض دیگری نیز قابل تصور است اینکه پدر فرزند بعد از تولد او از دنیا برود و یا اینکه مفقود شود در این صورت جد پدری ولایت قهری خواهد داشت و همچنین پرداخت نفقه آن فرزند بر عهده جد پدری ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نفقه فرزند کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله حضانت فرزند را مطالعه نمایید.

4-عده زن| طلاق در صورت باردار بودن زن

زن بعد از طلاق از همسر خود باید عده نگه دارد معنای واژه عده در اصطلاحات حقوقی به این شرح است که زن بعد از فوت همسر خود یا طلاق از همسر خود مدتی نمی‌تواند مجدداً ازدواج کند سه گروه از زنان می‌توانند بدون رعایت عده بعد از طلاق مجدداً ازدواج کند گروه اول زنان یائسه و گروه دوم زنانی هستند که هنوز ۹ سال آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تمام نشده است و گروه سوم زنانی هستند که شوهرانشان با آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نزدیکی نکرده‌اند. در خصوص عده زن باردار این اتفاق نظر وجود دارد که زن باید تا زمان وضع حمل خود برای ازدواج مجدد صبر کند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص مدت عده زنان مختلف مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

بررسی مواد قانونی در خصوص عده

در خصوص موضوع مورد بحث ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان به مواد قانون نیز رجوع کرد به طور مثال ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی که از این قرار است: (عده وفات چه در دائم چه در منقطع در هر حال چهارماه و ده روز است مگر اینکه زن حامل باشد که در این صورت عده وفات تا وضع حمل است مشروط بر اینکه فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهارماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت عده همان ۴ ماه و ۱۰ روز خواهد بود.) همچنین در متن ماده ۱۱۵۳ قانون مدنی آمده است که (عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضا آن در مورد زن حامله تا وضع حمل است).

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق در صورت باردار بودن زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه طلاق و مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره