حضانتخانواده

حضانت فرزند بعد از طلاق

حضانت فرزند بعد از طلاق با چه کسی است؟ در طول سال زوجین زیادی با وجود فرزند از یکدیگر جدا ‌‌‌‌‌می‌شوند. اگر زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند قانون یکی از آن‌‌‌‌ها را موظف ‌‌‌‌‌می‌کند که حضانت فرزندشان را به عهده بگیرد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص حضانت فرزند بعد از طلاق خدمتتان ارائه نماییم‌‌‌، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حضانت فرزند به چه معناست ؟

حضانت فرزند به این معناست که یکی از والدین که از دیگری صالح‌‌‌‌‌تر است موظف ‌‌‌‌‌می‌شود که فرزند را در جایی که خود زندگی ‌‌‌‌‌می‌کند ساکن نماید و تمام نیاز‌‌‌‌‌‌‌‌های روانی و تربیتی او را برطرف کند. مدت حضانت فرزند نیز با توجه به سن او و اینکه او دختر است یا پسر تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود.

حضانت فرزند بعد از طلاق

همان طور که در بالا گفته شد سرپرست فرزند بعد از طلاق با یکی از والدین او خواهد بود. در ادامه مدت زمان حضانت فرزند پسر و فرزند دختر توسط پدر و مادر را شرح داده‌‌‌‌‌‌‌ایم.

فرزند پسر

مطابق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی پسر از زمان تولد تا دو سالگی تحت حضانت مادر خواهد بود. اما این ماده در سال ۱۳۸۲ اصلاح شد و طبق اصلاحیه حضانت پسر تا سن هفت سالگی به عهده مادر خواهد بود. ماده ۱۱۶۹ به این دلیل اصلاح شد که جدایی پسر از مادر در سن دو سالگی بسیار دشوار است و مادر در این سن دلبستگی بسیار زیادی به فرزند خود دارد.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند پسر

فرزند دختر

فرزند دختر نیز از زمان تولد تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادرش خواهد بود و مادر ‌‌‌‌‌می‌بایست در این هفت سال از او به خوبی مراقبت نماید. دختر تا سن هفت سالگی از لحاظ عاطفی و روحی بسیار به مادرش احتیاج دارد و به همین دلیل است که قانوگذار حضانت او را تا سن هفت سالگی به مادرش واگذار نموده است.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند دختر

گرفتن حضانت فرزند از مادر یا پدر بعد از طلاق به دلیل عدم صلاحیت

این صحیح است که فرزند پسر و دختر ‌‌‌‌‌می‌بایست تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادر باشند اما اگر مادر دارای برخی خصوصیات اخلاقی نباشد و از نظر قانونی برای حضانت فرزند صلاحیت نداشته باشد قانون حضانت فرزند را از او سلب ‌‌‌‌‌می‌نماید. مواردی که ‌‌‌‌‌می‌توانند حضانت فرزند را از والد او یا همان مادرش سلب نمایند به شرح زیر ‌‌‌‌‌می‌باشند:

اعتیاد | حضانت فرزند بعد از طلاق

چنانچه مادر به مشروبات الکلی و مواد مخدر و‌… اعتیاد داشته باشد و اعتیاد او باعث زیان به فرزند شود حضانت فرزند از او سلب خواهد شد.

فساد اخلاقی

اگر مادر مبتلا به فساد اخلاقی و فحشا باشد برای حضانت فرزند نیز دارای صلاحیت نخواهد بود.

بیماری روانی

چنانچه مادر دچار بیماری روانی باشد و پزشک نیز این موضوع را تایید کند دادگاه حضانت فرزند را از او سلب خواهد کرد.

سوء استفاده

اگر مادر از فرزند سوء استفاده کند نیز قانون حضانت فرزند را از او سلب خواهد کرد. برای مثال اگر مادر فرزند را وادار کند که در جرائمی مثل فحشا‌‌‌، قاچاق و… دست داشته باشد دیگر برای حضانت او دارای صلاحیت نخواهد بود.

مواردی که در بالا نام برده شد تنها به مادر ختم نمی‌شوند و چنانچه پدر نیز دارای چنین خصوصیات اخلاقی باشد برای حضانت فرزند صلاحیت نداشته و حضانت از او سلب خواهد شد.

بیشتر بخوانید : موانع حضانت از فرزند 

وضعیت حضانت فرزند بالای هفت سال بعد از طلاق والدین

پس از سن هفت سالگی پدر حضانت فرزند را به عهده ‌‌‌‌‌می‌گیرد اما مدت حضانت پدر برای فرزند دختر و پسر بستگی به سن بلوغ آن‌‌‌‌ها که در قانون نیز بیان شده دارد. از آن جایی که دختر در سن نه سالگی به بلوغ ‌‌‌‌‌می‌رسد پدر نیز تا سن نه سالگی موظف به حضانت او ‌‌‌‌‌می‌باشد. پسر نیز در سن پانزده سالگی به بلوغ ‌‌‌‌‌می‌رسد و تا رسیدن به آن سن تحت حضانت پدر خواهد بود. پس از اینکه پسر و دختر به سن بلوغ رسیدند ‌‌‌‌‌می‌توانند سرپرست خود را انتخاب کنند و در کنار یکی از والدین خود زندگی کنند.

جریمه برای مانع شدن از ملاقات فرزند

چنانچه یکی از والدین که سرپرست فرزند است مانع از دیدار او با والد دیگرش شود قانون او را به پرداخت جریمه نقدی تا یک میلیون تومان محکوم خواهد کرد. البته این مجازات فقط برای بار اول است و در صورت تکرار این عمل فرد به حداکثر مجازات محکوم ‌‌‌‌‌می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت فرزند بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند بعد از طلاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

حضانت فرزند یعنی چه ؟

حضانت فرزند به این معناست که قانون یکی از والدین او را مکلف ‌‌‌‌‌می‌کند که نیاز‌‌‌‌‌‌‌‌های فرزند خود را برطرف نماید و از او مراقبت کند که در این صورت به او سرپرست فرزند گفته ‌‌‌‌‌می‌شود.

حضانت فرزند پس از هفت سالگی با چه کسی است ؟

با پدرش است و تا سن پانزده سالگی تحت حضانت پدرش خواهد بود.

حضانت دختر تا چه سنی با مادرش خواهد بود ؟

تا سن هفت سالگی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره