خانوادهمهریه

زندان مهریه | قانون جدید زندان برای مهریه – دریافت حکم جلب مرد

طبق قانون مرد موظف است که هر زمان که زن مهریه‌اش را درخواست نماید آن را به طور کامل به او پرداخت کند. مهریه حق مسلم زن است و مقدار آن هر چقدر که باشد مرد موظف به پرداخت آن است. به همین دلیل قانونگذاران قوانینی را وضع نموده‌اند تا مرد امکان فرار از پرداخت مهریه را نداشته باشد. در ادامه قصد داریم در مورد موضوع زندان برای مهریه توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه چیست و چه زمان باید پرداخت شود ؟

یکی از وظایفی که حین عقد نکاح به عهده مرد قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد پرداخت مهریه به زن ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. مهریه مالی است که در حین عقد به زن تعلق گرفته و قانون مرد را ملزم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌داند که آن را پرداخت نماید. میزان مهریه نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست توافقی معین شود و هیچ زمان خاصی برای پرداخت مهریه در نظر گرفته نشده است. زن نیاز به زمان خاصی برای مطالبه مهریه‌اش نخواهد داشت و به محض‌ اینکه عقد نکاح خوانده شود زن ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مهریه‌اش را طلب نماید. برای آشنایی با قوانین مربوط به چگونگی مطالبه مهریه کلیک کنید.

قانون ‌زندان برای مهریه

زن ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای مطالبه مهریه به دادگاه یا دفتر ثبت ازدواج خود مراجعه نماید. سپس ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست طی دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه او را وصول نماید. دادگاه نیز مرد را از اقدام زن برای مطالبه مهریه آگاه نموده و به او یک ماه مهلت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد که مهریه را پرداخت نماید و یا اعلام کند که توانایی پرداخت آن را ندارد تا دادگاه مهریه را قسط بندی نماید.

اما اگر مرد طی‌ این یک ماه هیچ اقدا‌‌‌‌‌‌‌‌می نکند دادگاه حکم جلب او را صادر خواهد کرد. اگر پس از بازداشت مرد و مصادره اموال او مهریه وصول گردد مرد آزاد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود اما اگر وصول نشود دادگاه آن را قسط بندی نموده و مرد موظف به پرداخت قسط آن خواهد بود.

اگر مرد طی این یک ماه درخواست صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه بدهد تا مشخص شدن اعسار یا عدم آن امکان جلب مرد وجود نخواهد داشت.

برای آشنایی با نحوه پیگیری دادخواست مهریه کلیک کنید.

حکم زندان برای پرداخت نکردن اقساط مهریه

چنانچه مرد اعلام کند که از پرداخت مهریه ناتوان است و بخواهد که دادگاه مهریه را قسط بندی کند دادگاه با توجه به شرایط او مهریه را برایش قسط بندی می‌کند تا بتواند آن را پرداخت کند. پس از قسط بندی مهریه مرد موظف است که اقساط مهریه را در مدت زمان معین شده توسط دادگاه پرداخت نماید. اگر مرد چندین ماه از پرداخت اقساط مهریه یا پیش پرداخت مهریه خودداری کند می‌توان حکم جلبش را دریافت کرد.

در چه مورد مرد برای عدم پرداخت اقساط مهریه به زندان ‌نمی‌رود ؟

طبق قانون جدید چنانچه در حین عقد زن و شوهر مهریه را بیش از ۱۱۰ سکه تعیین کرده باشند و پس از مطالبه، مرد تمام اقساط ۱۱۰ سکه را پرداخت کرده باشد زن ‌نمی‌تواند او را برای باقی مانده اقساط به زندان بیندازد زیرا طبق‌ این قانون مهریه بیش از ۱۱۰سکه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست با توجه به توافق طرفین پرداخت شود و مقدار مازاد بر آن با ضمانت اجرای حبس مواجه نخواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زندان برای مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زندان برای مهریه پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان مرد را برای عدم پرداخت مهریه جلب کرد ؟

بله.

اگر مهریه بیش از ۱۱۰سکه باشد مرد موظف به پرداخت بیش از ۱۱۰سکه است ؟

مهریه هر چقدر باشد مرد ملزم به پرداخت آن است ولی تا صد و ده سکه ضمانت اجرای زندان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره