حقوقیسایر موضوعات حقوقی

شرایط بازنشستگی | آشنایی با آخرین مقررات و قوانین بازنشستگی کشوری

شرایط بازنشستگی چیست؟ در تمام کشور‌های دنیا یکی از ساز و کار‌های اصلی دولت برای ایجاد رفاه در سطح عمومی بیمه کردن افراد جامعه است. در کشور ایران نیز افراد می‌توانند به صورت ماهیانه مبلغی را به تامین اجتماعی پرداخت کنند و در مقابل در زمان پیری و کهن سالی یا هنگام ناتوانی مبلغی را به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت نمایند. اما دریافت بازنشستگی مشروط به وجود شرایط تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی است. در این مطلب شرایط بازنشستگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرایط بازنشستگی

بر اساس ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی برای اینکه اشخاص بتوانند بازنشسته شوند دو شرط لازم است:

  1. داشتن شرط سنی: یعنی اینکه به سنی که در قانون تعیین شده برسند.
  2. پرداخت حق بیمه به مدت قانونی.

وجود هر دو شرط یا حتی یکی از آن‌ها برای بازنشسته شدن فرد کافی است. یعنی اینکه یا به سنی برسد که در قانون گفته شده یا اینکه سال‌هایی که در قانون مشخص شده حق بیمه پرداخت کرده باشد.

شرط سنی برای بازنشستگی

در ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی مشخص شده است. بر این اساس آقایان با رسیدن به سن 60 سال و خانم‌ها با رسیدن به سن 55 سال بازنشسته می‌شوند. البته افراد باید حداقل 10 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند تا بتوانند در این سن بازنشسته شود. این شرط سنی با توجه به نوع شغل فرد و وضعیت جسمانی او می‌تواند تغییر کند.

برای آشنایی بیشتر با تبصره های مربوط به سن بازنشستگی کلیک کنید.

مدت زمان پرداخت حق بیمه | شرایط بازنشستگی

در قانون تامین اجتماعی 10 سال حداقل و 35 سال حداکثر مدت زمان پرداخت بیمه است. آقایان با رسیدن به سن 50 سال و زنان با رسیدن به سن 45 سال بعد از پرداخت سی سال حق بیمه بازنشسته می‌شوند.

حتما درباره تفاوت بازنشستگی و از کار افتادگی بخوانید.

محاسبه‌ حقوق بازنشستگی

هرگاه که فرد شرایط لازم برای بازنشستگی را دارا باشد براساس سال‌های پرداخت حق بیمه به او حقوق می‌دهند. در صورتی که افراد سی سال حق بیمه داشته باشند بازنشستگی کامل را دریافت می‌کند.

بر اساس ماده‌ 77 قانون تامین اجتماعی میزان مستمری برابر است با یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق شخص بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بازنشستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط بازنشستگی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

شرایط بازنشستگی در ایران چیست ؟

دو شرط وجود دارد یکی رسیدن به سن بازنشستگی و دیگری پرداخت سال‌های قانونی حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سن بازنشستگی در ایران چند سال است ؟

با توجه به نوع شغل و وضعیت شخص این سن متغیر است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

فرمول محاسبه‌ میزان حقوق بازنشستگی چیست ؟

یک سی‌ام متوسط × سنوات پرداخت حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره