خانوادهطلاق

طلاق غیابی |‌ نحوه، شرایط و حقوق زن و مرد در طلاق غیابی | راهنمای کامل

طلاق غیابی یکی از انواع طلاق می‌باشد و پیش از بیان هر نکته‌ای باید بگوییم که طلاق در لغت به معنای متارکه و جدایی و در اصطلاح حقوقی به معنای پایان ازدواج به صورت قانونی می‌باشد هنگامی که رابطه زوجیت میان مرد و زن شکل می‌گیرد و  آن‌ها وارد زندگی مشترک می‌شوند و در واقع از زمانی که عقد نکاح منعقد می‌شود، حقوق و تکالیفی بر عهده آن‌ها قرار می‌گیرد برای استحکام روابط زناشویی این حقوق و تکالیف باید به نحو احسن انجام شوند؛ در صورتی که حقوق و تکالیف را نسبت به یکدیگر انجام ندهند مبحث طلاق مطرح می‌گردد. توصیه می‌کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه طلاق می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

1-رأی غیابی| طلاق غیابی

هر دعوایی که در دادگاه مطرح می شود دو طرف دارد خواهان و خوانده اگر خواهان به دادگاه مراجعه کند و دعوا را علیه خوانده مطرح نماید دادگاه به منظور اطلاع دادن به خوانده از وجود چنین دعوایی برای او ابلاغیه صادر می کند حال اگر این ابلاغیه به هر دلیلی به دست خوانده نرسیده باشد و خوانده در جلسه دادگاه نیز حضور پیدا نکند، در نتیجه در این دادگاه خوانده محکوم می شود، و این رأی، رأی غیابی خواهد بود. توصیه می کنیم مقاله طلاق توافقی را مطالعه نمایید.

2-زمانی که خواهان مرد است| طلاق غیابی

در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی بیان شده است که  (مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.)  مطابق این ماده حق طلاق در قانون مدنی به مرد داده شده است بنابراین اگر زوجه یعنی زن در دادگاه حاضر نشود دادگاه رأی طلاق را به نفع مرد صادر می‌کند توجه کنید که رأی طلاق صادر می شود اما مرد برای اینکه بتواند این طلاق را ثبت کند باید تمام حقوق مالی زن را تأمین کند و اگر به هر دلیلی رأی دادگاه رأی غیابی باشد زن در مدت ۲۰ روز می تواند واخواهی کند، واخواهی به معنای اعتراض شخصی می باشد که دادگاه او را محکوم علیه تشخیص داده در حالی که او غایب بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واخواهی کلیک کنید.

3-زمانی که خواهان زن است| طلاق غیابی

اگر زن به دادگاه مراجعه کند و علیه زوج در خصوص طلاق اقامه دعوا نماید باید بتواند در دادگاه دلایل خود را مطابق قانون ثابت کند زیرا همانطور که بیان شد حق طلاق در قانون مدنی در ماده ۱۱۳۳ به مرد داده شده است بنابراین درخواست طلاق  باید براساس دلایل موجهی باشد در این صورت برای خوانده  ابلاغیه صادر می شود و اگر ابلاغیه  به هر دلیلی به دست مرد نرسد و او  در جلسه دادگاه حضور پیدا نکند و لایحه خود را ارائه ندهد رأی دادگاه رأی غیابی خواهد بود. در تبصره ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی بیان شده است که (زن نیز می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.) حال به بررسی این مواد قانونی می پردازیم.

4-مواد قانونی مرتبط| طلاق غیابی

ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی  بیان می کند که (طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا درمدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد.) منظور این ماده شروط  ضمن عقد و وکالت دادن به زن در طلاق است .

درخواست طلاق از سوی زن

از دیگر مواد قانونی مرتبط  با طلاق غیابی ماده  ۱۱۲۹ قانون مدنی است که به این شرح  می باشد (در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مینماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.) این ماده مربوط پرداخت نکردن نفقه می باشد چه از روی ناتوانی چه زمانی که مرد از پرداخت آن درصورت استطاعت مالی امتناع می کند. برای اطلاع از طلاق در صورت بخشیدن مهریه کلیک کنید.

عسر و حرج زن

ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به نکته ای اشاره می کند که در مبحث طلاق غیابی از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد به این شرح که (در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

مصادیق عسر و حرج

۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک، مجدداً به مصرف موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.
۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.) با استناد به مطالبی که بیان شد و با بهره بردن از مشاوره‌های حقوقی می‌توانید فرایند طلاق غیابی را با سهولت پشت سر بگذارید. برای اطلاع از نحوه تقسیم اموال بعد از طلاق کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق غیابی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه طلاق می‌توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره