خانوادهمهریه

مطالبه مهریه عقد موقت

آیا امکان مطالبه مهریه عقد موقت وجود دارد؟ طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی در نکاح موقت می‌بایست مهریه تعیین شود و چنانچه مهریه‌ای تعیین نشده باشد عقد باطل خواهد بود. زن پس از عقد موقت می‌تواند مهریه خود را طلب کند و مرد نیز موظف است که مهریه او را به صورت کامل بپردازد‌ اما مطالبه مهریه عقد موقت چگونه است و چه قوانینی را شامل می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را خدمتتان ارائه دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مطالبه مهریه عقد موقت

برای مطالبه مهریه در عقد موقت زن می‌تواند به دو روش عمل کند که به شرح زیر می‌باشند:

بیشتر بخوانید : مهریه در ازدواج موقت 

مطالبه از طریق ثبت نکاح موقت

چنانچه زن و مرد در حین عقد موقت آن را در دفاتر رسمی مخصوص به ثبت برسانند مطالبه مهریه برای زن بسیار آسان می‌شود و به راحتی قابل دریافت خواهد بود. در این مورد زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه مهریه خود را مطالبه کند و دادگاه نیز مرد را مکلف می‌کند که مهریه را بپردازد.

مطالبه مهریه در صورت عدم ثبت عقد موقت

چنانچه عقد موقت توسط مرد به ثبت نرسیده باشد مطالبه مهریه کمی دشوار می‌شود اما بازهم ممکن است. چراکه اصولا الزامی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد پس سایر ادله می‌توانند زوجیت را اثبات نمایند. زن می‌بایست برای دریافت مهریه خود دو نفر شاهد را به دادگاه ارائه نماید و یا اینکه مرد اقرار کند که او را صیغه کرده است.

بیشتر بخوانید : مشاوره طلاق 

مرجع ثبت دادخواست مطالبه مهریه در صیغه موقت

اگر مهریه زن کمتر از بیست میلیون تومان باشد می‌بایست برای طلب آن به شورای حل اختلاف مراجعه کند و چنانچه مهریه او بیش از بیست میلیون تومان باشد می‌بایست به دادگاه خانواده رجوع کند.

چنانچه مرد از پرداخت مهریه خودداری کند زن می‌تواند از دادگاه بخواهد که اموال او را توقیف نمایند و یا این که او را ممنوع الخروج کنند که هر دو قابل اجرا خواهد بود.

بیشتر بخوانید : قواعد مهریه صیغه 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه عقد موقت و صیغه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. مرکز وکیل دات کام خدماتی مثل مشاوره تلفنی و حضوری و حل انواع پرونده‌های حقوقی و کیفری را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه مهریه ازدواج موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه مهریه ازدواج موقت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

آیا در عقد موقت زن مهریه خواهد داشت ؟

بله حتی تعیین آن الزامیست.

دریافت مهریه در عقد موقت امکان پذیر است ؟

بله با رجوع به دادگاه حل اختلاف و یا دادگاه خانواده مهریه قابل مطالبه است.

عدم ثبت عقد موقت می‌تواند باعث از بین رفتن مهریه شود ؟

خیر در هر صورت زن می‌تواند مهریه خود را به طور کامل دریافت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره