حضانتخانواده

سن قانونی تصمیم گیری برای حضانت

پس از طلاق زن و شوهر موظف هستند که حضانت فرزندان خود را به عهده بگیرند. فرزندان در واقع نتیجه زندگی مشترک زوجین هستند و پس از طلاق نیز آن‌‌‌ها ملزم به مراقبت از فرزندان خود ‌‌می‌باشند و اجازه ندارند آن‌‌‌ها را رها کنند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در مورد سن قانونی دختر و پسر برای تصمیم گیری در خصوص ‌‌‌‌حضانت برایتان بیان نماییم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند و نحوه سلب آن کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : پایان حضانت فرزند

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حضانت فرزند دختر و پسر

پس از طلاق زن و شوهر موظف هستند که فرزندان دختر و پسر خود را تحت حضانت قرار داده و تمام نیاز آن‌‌‌ها را برطرف نمایند. طبق قانون دختر تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادر است و سپس تا سن نه سالگی پدر عهده دار حضانت او خواهد بود. پسر نیز ‌‌می‌بایست تا هفت سالگی تحت حضانت مادر باشد و پس از آن تا سن پانزده سالگی تحت حضانت پدر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند بعد از طلاق

سن قانونی فرزند دختر و پسر جهت تصمیم گیری برای ‌‌‌‌حضانت و انتخاب سرپرست

همان طور که در بالا گفته شد طبق قانون فرزندان تا سنین خاصی تحت حضانت پدر و مادر خود خواهند بود و ‌‌‌‌سرپرست ‌‌‌‌نمی‌تواند به صورت دائمی فرزند را تحت حضانت خود قرار دهد مگر اینکه قانون به او ‌این اجازه را داده باشد. اما سوالی که در اکثر موارد پیش ‌‌می‌آید این است که تکلیف حضانت دختر پس از سن نه سالگی و پسر پس از پانزده سالگی چگونه خواهد بود؟ که در این باره باید بگوییم وقتی دختر و پسر به سن نه و پانزدهسالگی ‌‌می‌رسند از نظر قانون دیگر کودک نیستند و ‌بالغ شده‌‌‌‌اند و همچنین‌ قانون دیگر آن‌‌‌ها را نیازمند به ‌‌‌‌سرپرست ‌‌‌‌نمی‌بیند.

بیشتر بخوانید : حضانت دختر

از این رو دختر و پسر با رسیدن به سن بلوغ ‌‌می‌توانند در مورد ‌‌‌‌سرپرست خود تصمیم گیری نمایند. برای مثال دختر ‌‌می‌تواند انتخاب کند که ‌‌‌‌سرپرست پدرش باشد و با پدر خود زندگی کند و پسر نیز ‌‌می‌تواند مادر را انتخاب کند و این تصمیم گیری هیچ گونه منع قانونی به همراه نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : حضانت پسر

پس از رسیدن فرزند به سن قانونی تصمیم گیری برای حضانت و انتخاب والد سرپرست، والد دیگر اجازه ملاقات با او را ندارد ؟

بعضی از زوجین تصور ‌‌می‌کنند که اگر فرزندشان والد دیگر را به عنوان ‌‌‌‌سرپرست خود انتخاب کنند آن‌‌‌ها دیگر ‌‌‌‌نمی‌توانند فرزند را ببینند و با او ملاقات داشته باشند که در این باره باید بگوییم انتخاب ‌‌‌‌سرپرست توسط فرزند ‌‌‌‌نمی‌تواند والد دیگر را از ملاقات با او منع کند و والد دیگر نیز ‌‌می‌تواند اقدام به ملاقات فرزند خود نماید.

مسئولیت پرداخت نفقه پس از رسیدن  دختر و پسر به سن قانونی جهت تصمیم گیری برای حضانت

فرزند هر کدام از والدین را که به عنوان ‌‌‌‌سرپرست انتخاب کند پرداخت کننده نفقه باز هم پدر او خواهد بود و پدر موظف است که نفقه او را حتی اگر تحت حضانت مادرش باشد نیز بپردازد.

بیشتر بخوانید : نفقه فرزند

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سن قانونی دختر و پسر برای تصمیم گیری در خصوص حضانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سن قانونی دختر و پسر برای تصمیم گیری در خصوص حضانت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متدوال

معنای حضانت چیست ؟

مراقبت و رفع نیازهای فرزند.

آیا فرزندان پس از رسیدن به سن بلوغ قادر به انتخاب ‌‌‌‌سرپرست خود هستند ؟

بله.

پس از انتخاب والد ‌‌‌‌سرپرست توسط فرزند والد دیگر حق ملاقات با فرزند را دارد ؟

بله.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره