خانوادهمهریه

مهریه زن نازا

مهریه زن نازا چقدر است ؟ وقتی عقد نکاح میان زن و شوهر خوانده ‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست وظایفی را که در حین عقد به عهده آن‌ها گذاشته شده به خوبی انجام دهند. برای مثال زن وظیفه دارد که منزل همسر خود را ترک نکند و در برقراری رابطه زناشویی با او کوتاهی نکند و مرد نیز در قبال وظایف زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست مهریه به او بپردازد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در مورد مهریه زنان نازا در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تعریف مهریه در حقوق | مهریه زن نازا

مهریه یکی از حقوق زن در حین عقد نکاح ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود. زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند هر موقع که بخواهد مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را طلب کند و مرد موظف است که مهریه را به طور کامل به او پرداخت کند. میزان مهریه را نیز زن و شوهر تعیین ‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند و سپس مبلغ مهریه در سند ازدواج آن‌ها ذکر خواهد شد.

بیشتر بخوانید : مشاوره طلاق 

 

مهریه زنان نازا

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این است که آیا به زن نازا نیز مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تعلق ‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد؟ مهریه زن نازا چقدر است ؟ که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم قانون نا‌زایی زن را عیب تلقی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌کند و نا‌زا بودن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه توسط زن شود. بعضی از مردان تصور ‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند که ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند به خاطر ناز‌ا بودن زن به او مهریه پرداخت نکنند اما طبق قانون مهریه حقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق گرفته است و ناز‌ایی به هیچ عنوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید : تعیین مهریه  

 

حالات مختلف مهریه زن نازا

در ادامه به بررسی حالات مختلف تعلق مهریه به زن نا‌زا می‌پردازیم.

مهریه زن نازا قبل و بعد برقراری رابطه زناشویی

مهریه زن نا‌زا نیز همانند زنان دیگر با توجه به برقراری رابطه زناشویی میان او و همسرش محاسبه ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. طبق قانون اگر زن نا‌زا قبل از برقراری رابطه زناشویی مهریه خود را مطالبه کند مستحق نصف مهریه خواهد بود و مرد  ملزم به پرداخت نصف مهریه است. اما اگر زن بعد از برقراری رابطه زناشویی مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را مطالبه نماید مرد موظف است که تمام مهریه را به او پرداخت کند.

مهریه زن نازا در صورت فوت همسر

چنانچه زن نا‌زا مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را دریافت نکرده باشد و همسرش فوت کند ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را تمام و کمال از اموال به جا مانده از مرد به او پرداخت نمایند.

مهریه زن نازا در عقد موقت و دائم

زن نا‌زا در عقد دائم و موقت مستحق دریافت مهریه خواهد بود و‌ دائمی یا موقت بودن عقد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند زن را از دریافت مهریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش بازدارد. اما در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این دو نوع عقد نکاح مهریه زن نازا با توجه به باکره بودن یا نبودن به او پرداخت ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

اگر باکره باشد نصف مهریه و در صورت وقوع رابطه جنسی تمام مهر به او تعلق می‌گیرد.

 

نفقه و اجرت المثل زن نازا

اگر زن نا‌زا از شوهر خود تمکین عام و خاص نماید مستحق دریافت تمام و کمال نفقه می‌باشد. همچنین در صورت تمکین و مهیا بودن سایر شرایط چنین زنی مستحق دریافت اجرت المثل ایام زوجیت نیز می‌گردد.برای آشنایی با انواع تمکین کلیک فرمایید. برای آشنایی با مفهوم و شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت زن کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه زن نا‌زا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه زن نا‌زا پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا به زن نا‌زا مهریه تعلق خواهد گرفت ؟

بله نازا بودن زن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند او را از دریافت مهریه بازدارد. برای استحقاق و دریافت مهریه فرقی بین زن نازا و غیر آن وجود ندارد.

قبل از برقراری رابطه زناشویی مهریه زن نا‌زا چقدر است ؟

نصف خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره