سایر عقودعقود و قرارداد ها

حمایت از کارگران در قانون کار | قوانین حامی حقوق کارگر – ضمانت اجرا

حمایت از کارگران در قانون کار چگونه است؟ در جامعه مدنی کنونی کارگران به عنوان بازوان محرک جامعه نقش به سزایی را‌‌‌‌ ایفا ‌می‌کنند. قطعا رشد و بالندگی یک جامعه تا حد زیادی در گرو داشتن نیروی کاری جوان و پویا است. اما همانطور که کارگران به کار و تولید مشغول هستند و وظائف خود را در قبال جامعه انجام ‌می‌دهند در مقابل نیز جامعه و قانون باید از آن‌ها حمایت نماید. در همین راستا برای دفاع از حقوق کارگران و حمایت از آن‌ها قانونگذار در سال 1369 قانون کار را به تصویب رساند. در‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی حمایت از کارگران در قانون کار می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ماهیت کلی قانون کار

در سال 1369 قانون کار در 203 ماده و چندین تبصره از سوی مجلس شورای اسلامی‌ به تصویب رسید.‌‌‌‌‌‌‌ این قانون دارای دوازده فصل می‌باشد که در آن قانونگذار سعی در‌‌‌‌ ایجاد تعادل و تناسب در روابط میان کارگر و کارفرما نموده است.‌‌‌‌‌‌‌ این قانون به مسائل مختلف از جمله جرائم و مجازات‌ها، شورای عالی کار، خدمات رفاهی کارگران، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و… پرداخته است.

با یک نگاه کلی به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون می‌توان گفت اگرچه هم حقوق کارفرمایان و هم کارگران در‌‌‌‌‌‌‌ این قانون آمده است اما طرف حمایت از کارگران سنگینی ‌می‌کند. از‌‌‌‌‌‌‌ آن رو که کارگران قشر زحمت کش و آسیب پذیر‌‌‌‌‌‌‌ کشور هستند در‌‌‌‌‌‌‌ این قانون حمایت از آنان در اولویت قرار گرفته است.

برای آشنایی با شرایط کارگاه در قانون کار کلیک کنید.

حمایت از کارگران در قانون کار

در قانون کار در فصل سوم از ماده 34 تا 84 به موضوع حمایت از کارگران در بخش‌های مختلف پرداخته شده است. در مبحث اول دستمزد کارگر بررسی شده است. برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران حداقل دستمزد یک کارگر تعیین شده است و نمی‌توان به کمتر از آن توافق نمود.

در مبحث دوم در مورد ساعات کاری صحبت شده است و بر این اساس نباید از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته بیشتر باشد. قطعا ساعات کار زیاد برای جسم و روح کارگران زیان آور است و باعث آسیب به آنان می‌شود. به همین خاطر قانون برای‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع محدودیت ‌‌‌‌ایجاد کرده است و حتی زمان شروع و پایان ساعت کاری را هم مدنظر قرار داده است.

در مبحث سوم مرخصی و تعطیلات کارگران مورد توجه قرار گرفته و قانون گذار داشتن مرخصی و استراحت کردن برای تجدید قوا را حق مسلم یک کارگر می‌داند.

در فصل چهارم و پنجم به موضوع کار زنان و نوجوانان پرداخته شده است. با توجه به‌‌‌‌‌‌‌ این که از نظر جسمی‌ زنان و نوجوانان ضعیف‌تر و آسیب پذیر‌تر هستند در بخش جداگانه به موضوع آنان پرداخته شده است. با توجه به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون نمی‌توان زنان را به انجام کارهای دشوار و زیان آور و همچنین کار با وسایل مکانیکی مجبور کرد. همچنین زنان در صورت بارداری می‌توانند از امتیاز مرخصی زایمان استفاده نمایند.

در مورد نوجوانان نیز نسبت به اشخاص بالغ به میزان 30 دقیقه ساعت کاری کمتری در نظر گرفته شده است و نباید آن‌ها را به کاری که بر خلاف سلامتی آن‌ها باشد مجبور کرد.

در سایر مواد نیز به حمایت از سلامتی جسمی ‌و روحی کارگران پرداخته شده است.

برای آشنایی با قوانین مربوط به مرخصی کارگر کلیک کنید.

ضمانت اجرای قانون کار | حمایت از کارگران در قانون کار

برای‌‌‌‌‌‌‌ اینکه کارگر و کارفرما هر دو به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون پایبند باشند در ضمن ماده 171 قانون کار ذکر شده است که در صورت تخلف از مواد‌‌‌‌‌‌‌ این قانون شخص متخلف به مجازات حبس، جریمه نقدی و یا هر دو محکوم ‌می‌گردد. در ادامه ماده ذکر شده است که اگر‌‌‌‌‌‌‌ این نقض قانون باعث قطع یا نقص عضو و یا فوت کارگر شود علاوه بر تمام مجازات مطرح شده در‌‌‌‌‌‌‌ این قانون شخص کارفرما به مجازات جرم مقتضی مانند دیه در قانون مجازات اسلامی‌ محکوم ‌می‌گردد.

همچنین بر اساس نص ماده 8 قانون کار تمام مفاد مذکور در قرارداد کار و یا مواردی که بعدا اضافه می‌شود در صورتی که بر خلاف‌‌‌‌‌‌‌ این قانون باشد غیر نافذ هستند و کارفرما حق ندارد مزایای کمتری نسبت به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون برای کارگر در نظر بگیرد.

برای آشنایی با فرایند شکایت از کارفرما کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد حمایت از کارگران در قانون کار می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرامی ‌وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حمایت از کارگران در قانون کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حمایت از کارگران در قانون کار پاسخ دهند.

 

 

 

سوالات متداول

ماهیت قانون کار چیست ؟

قانون کار ماهیت حمایتی از کارگران دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.      

در صورت تخلف از قانون کار شخص چه مجازاتی می‌شود ؟

در قانون کار برای شخص متخلف مجازات‌های نقدی و حبس در نظر گرفته شده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه بخشی از قانون کار به حمایت از کارگر پرداخته شده است ؟

در فصل سوم از ماده 34 تا 84 قانون کار که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره