سایر موضوعات کیفریضرب و جرحکیفری

دیه ریش

آسیب زدن به هر قسمت از بدن انسان می‌تواند شامل دیه شود. بدن دارای قسمت‌های مختلفی است و هر قسمت ‌با توجه به نظر قانونگذاران دارای دیه مشخصی است. ریش نیز یکی از اجزای بدن به حساب می‌آید که شامل دیه می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد دیه ریش توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا آسیب زدن به ریش دیگران شامل د‌یه می‌شود‌‌ ؟

‌ر‌یش یکی از اجزای بدن به شمار می‌رود که در زیبایی انسان نقش بسیار مهمی دارد. وجود ‌ر‌یش در صورت مردان علاوه بر زیبایی می‌تواند مزیت‌های دیگری نیز داشته باشد. حال اگر کسی طی ارتکاب یک جرم به صورت عمدی باعث آسیب به ‌ر‌یش فرد دیگر شود می‌بایست دیه آن را بپردازد. آسیب به ‌ر‌یش از جمله مواردی است که قانونگذاران برای آن دیه در نظر گرفته‌اند و دیه آن نیز با توجه به میزان آسیب معین می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دیه چیست را مطالعه نمایید.

دیه از بین رفتن کلی ریش

در برخی موارد دیده می‌شود که فردی طی انجام عملی به صورت عمدی باعث از بین رفتن کلی ‌ر‌یش مرد می‌شود که در این‌صورت می‌بایست دیه مشخصی را پرداخت کند. چنانچه ‌ر‌یش فرد به طور کلی از بین برود و امکان رویش مجدد آن وجود نداشته باشد فرد مجرم می‌بایست دیه کامل انسان را به فرد آسیب دیده بپردازد. اما اگر آسیب دیدگی به گونه‌‌ای باشد که امکان رویش مجدد ‌ر‌یش وجود داشته باشد مجرم به پرداخت ‌یک سوم دیه کامل انسان محکوم خواهد شد.

دیه از بین رفتن بخشی از ریش

اگر مجرم باعث از بین رفتن بخشی از ‌ر‌یش فرد شود می‌بایست ارش بپردازد. اگر امکان رویش مجدد ‌ر‌یش وجود نداشته باشد کارشناس دادگاه میزان آن را با توجه به میزان آسیب دیدگی معین می‌کند و اگر امکان رویش مجدد ‌ر‌یش وجود داشته باشد ارش به نسبت قسمتی که از بین رفته است و با توجه به مقدار یک سوم دیه کامل پرداخت می‌شود.

در چه مواردی از بین بردن ریش ارش و دیه ندارد‌‌ ؟

با وجود اینکه از بین بردن ‌ر‌یش در هر صورت جرم محسوب می‌شود و شامل دیه خواهد شد اما بازهم قانونگذار شرایطی را در نظر گرفته است که طبق این شرایط کندن ‌ر‌یش دیگری شامل دیه نمی‌شود. این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

  • وجود ضرورت‌های پزشکی.
  • رضایت خود مرد.

نکته مهم: اگر رضایت خود مرد برای از بین بردن ‌ر‌یش معتبر نباشد رضایت ولی او نیز کافی خواهد بود.

سوالات متداول

دیه از بین بردن کلی ‌ر‌یش به طوری که دیگر نروید چقدر است‌‌ ؟

در این صورت دیه کامل انسان به فرد آسیب دیده تعلق می‌گیرد.

اگر به علت ضرورت‌های پزشکی ‌ر‌یش از بین برود فرد می‌تواند دیه یا ارش ‌ر‌یش خود را مطالبه کند‌‌ ؟

خیر در این صورت دیه به او تعلق نمی‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه ریش، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه ریش پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره