آزمون های حقوقیوکالت

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی یکی از عمده روش‌هایی است که ایرانیان به مقاصد مختلف از آن استفاده می‌کنند. مهاجرت یعنی مردم به قصد سکونت دائمی در کشور دیگری از کشور خود خارج شوند. اقدام به مهاجرت سالانه در سراسر جهان رو به افزایش است. بر اساس آخرین آمار در سال 2015 حدود 244 میلیون نفر اقدام به مهاجرت نمودند. دلایل مختلفی برای مهاجرت وجود دارد دلایلی نظیر سیاسی، اقتصادی و شخصی. امروزه اما دلایل نوینی مانند دلیل تحصیل برای مهاجرت به وجود آمده است. مهم‌ترین دلیل در گذشته را می‌توان دلیل اقتصادی نام برد. امروزه علاوه بر دلایل اقتصادی، مهاجرت به منظور کسب دانش از عمده‌ترین دلایل مهاجرت می‌باشد. با دریافت مشاوره از وکیل مهاجرت می‌توانید از اقدامات لازم در این زمینه اطلاعات پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهاجرت تحصیلی چیست؟

مهاجرت‌تحصیلی همان‌طور که از اسمش مشخص است مهاجرت به کشور مقصد با انگیزه تحصیل در آن کشور است. بسیاری از دانشجوها از سراسر دنیا برای تحصیل به دیگر کشورها مخصوصاً به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت می‌کنند. در صورتی که متقاضی شرایط لازم برای مهاجرت‌تحصیلی را داشته باشد، می‌تواند ویزای تحصیلی دریافت نمایند.

طی ویزای تحصیلی می‌توانید تا زمانی که در دانشگاه آن کشور دانشجو هستید بدون مشکل در کشورمقصد اقامت کنید. امروزه دریافت ویزای تحصیلی یکی از محبوب‌ترین روش‌ها جهت مهاجرت به کشورهای دیگر است. از مهم‌ترین دلایل آن نیز هزینه نسبتاً پایین این روش نسبت به سایر روش‌های مهاجرت می‌باشد.

متقاضیان برای مهاجرت‌تحصیلی به کشور‌های خارجی ابتدا باید در مورد کشور‌های مختلف مطالعه نمایند. و همچنین علت محبوبیت کشور مقصد را جهت مهاجرت شناسایی کنند. از طرفی لازم است متقاضی مهاجرت‌تحصیلی رشته تحصیلی و دانشگاه مقصد خود را مشخص نماید. لازم به ذکر است که دریافت ویزای تحصیلی در هر کشور شرایط و مقررات خاص خود را دارد. برای آشنایی با انواع مهاجرت کلیک کنید.

شرایط مهم مهاجرت تحصیلی چیست ؟

مهاجرت کردن به روش مهاجرت‌تحصیلی شرایط و قوانین خاص خود را دارد. لازم به ذکر است که هر کشور همچنین هر دانشگاه شرایط ویژه‌ای دارد. به این معنی که کشور‌ها و دانشگاه‌ها شرایط مخصوص خود را برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی خواهند داشت. بنابراین دانشجویان متقاضی مهاجرت باید با توجه به شرایط کشور و دانشگاه مقصد مدنظر خود را آماده سازند.

لذا آگاهی در مورد شرایط کشور و دانشگاه مقصد برای دانشجویان متقاضی مهاجرت الزامی است و باید در این زمینه تحقیق و مطالعه نمایند. البته برخی از شرایط نیز به صورت عمومی و کلی است. به این معنی که برخی از شرایط مهاجرت تحصیلی غیر از شرایط خاص کشو و دانشگاه مقصد و برای تمامی کشور‌ها وجود دارد. لذا اگر به طور کلی قصد مهاجرت‌تحصیلی دارید، صرف نظر از این که کدام کشور و دانشگاه مدنظر شما است باید این شرایط عمومی و کلی را رعایت کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای تحصیلی می‌پردازیم.

پذیرش تحصیلی از دانشگاه

مهم‌ترین شرط مهاجرت‌تحصیلی اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر است. یعنی دانشجو باید از دانشگاه مدنظر خود در کشور مقصد اجازه برای تحصیل در آن دانشگاه را دریافت کند.

تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی

افراد متقاضی مهاجرت‌تحصیلی باید بتوانند هزینه‌های لازم برای زندگی و هزینه تحصیل را تامین نمایند. مقدار هزینه زندگی در هر کشور و هزینه هر دانشگاه متفاوت است. نامه تمکن مالی اثبات می‌نماید که متقاضی مهاجرت تحصیلی امکان تامین هزینه‌های خود را حداقل در یک سال اول تحصیل در کشور مقصد را خواهد داشت.

مدرک زبان

از شرایط دیگر و بسیار مهم برای دریافت ویزای تحصیلی در هر کشوری دارا بودن مدرک زبان است. دانشجویان بین‌المللی باید به زبان کشور مقصد مسلط باشند. هرچند معمولاً داشتن مدرک زبان انگلیسی برای دریافت پذیرش تحصیلی کافی می‌باشد.

شرط سن در مهاجرت تحصیلی

شرط سنی از دیگر شرایط مهم است که بسیاری از دانشگاه‌ها برای صدور پذیرش آن را مطرح می‌کنند. دانشجوی متقاضی باید در بازه سنی مورد نظر دانشگاه باشد به عبارتی از فارغ‌التحصیلی تا درخواست پذیرش دانشجو نباید فاصله زیادی وجود داشته باشد. لازم به ذکر است برخی از دانشگاه‌ها ممکن است چنین محدودیتی نداشته باشند.

مدارک تحصیلی معتبر

از جمله مدارک مهم برای دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر جهت مهاجرت تحصیلی مدارک تحصیلی و همچنین ریز نمرات دانشجوی متقاضی است. مدارک تحصیلی باید معتبر باشند و همچنین به زبان انگلیسی ترجمه گردد و پس از آن به دانشگاه مورد نظر ارسال شود.

رزومه معتبر

برای دریافت ویزای تحصیلی و ادامه تحصیل در برخی از مقاطع تحصیلی دانشجوی متقاضی باید رزومه خود را نیز ارائه نماید. رزومه نیز همانند مدارک تحصیلی باید دقیق و معتبر باشد و برای ارائه به دانشگاه باید به زبان انگلیسی ترجمه گردد.

استاد راهنما

شرط استاد راهنما مخصوص دانشجویان متقاضی برای تحصیل در مقطع دکترا است. متقاضی مهاجرت و ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشور مقصد باید یک استاد راهنما داشته باشد. استاد راهنما می‌تواند به گرفتن ویزا تحصیلی و همین‌طور دریافت پذیرش از دانشگاه به دانشجوی متقاضی کمک نماید.

سایر مدارک برای مهاجرت تحصیلی

برخی دیگر از مدارک عمومی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی شامل پاسپورت معتبر، مدارک هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی، انگیزه نامه برای مهاجرت، اسناد مربوطه به منزل و در نهایت ویزای سابق و صفحه مهر ورود و خروج می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مهاجرت تحصیلی چیست ؟

مهاجرت‌تحصیلی همان‌طور که از اسمش مشخص است مهاجرت کردن به کشور مقصد با انگیزه تحصیل در آن کشور است.

شرایط کلی و عمومی لازم برای مهاجرت‌تحصیلی چیست ؟

لذا اگر به طور کلی قصد مهاجرت تحصیلی دارید صرف نظر از این که کدام کشور و دانشگاه مدنظر شما است باید این شرایط عمومی و کلی را رعایت کنید. برخی از این شرایط شامل پذیرش تحصیلی از دانشگاه، تمکن مالی، مدرک زبان، شرط سن، مدارک تحصیلی معتبر، رزومه معتبر، استاد راهنما و برخی مدارک دیگر است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره